Jak powstała metoda Kids' Skills ?
Z biegiem czasu filozofia zamieniła się w metodę KIDS’ SKILLS, która dzięki swojej prostocie i komunikatywności podbiła serca psychologów, terapeutów, pedagogów, nauczycieli, rodziców i co najważniejsze DZIECI, na całym świecie. Koncepcję pracy z dziećmi dr Ben Furman wykorzystuje również, aby wspierać dorosłych w pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą.
CELEM METODY jest pomaganie dziecku w uczeniu się umiejętności, dzięki którym przezwycięża swoje problemy.
W NASZYM PRZEDSZKOLU W OSTATNIM CZASIE PRAKTYKIEM METODY ZOSTAŁA dyrektor przedszkola Katarzyna Sikora, ( certyfikat.pdf ) która podczas 30 h szkolenia KIDS’ SKILLS “Dam radę!” oraz “Jestem z Ciebie dumny!” zdobyła Certyfikat Praktyka metody KIDS’ SKILLS. Osobą przeszkoloną w metodzie jest również psycholog Tomasz Okrzesik, w ślad za tym większość nauczycieli P12 zostało zapoznanych z metodą na 2,5 godzinnych szkoleniach "Edukacja to relacja"
Autor metody podaje kilka konkretnych przykładów zamiany problemu na konkretną umiejętność do nauczenia przez dziecko.
Na metodę „Kids’ Skills” składają się kroki:
1. Przełożenie problemów na umiejętności.
2. Uzgodnienie razem z dzieckiem umiejętności do opanowania.
3. Ustalenie korzyści, jakie dziecko odniesie z opanowania umiejętności.
4. Nazwa umiejętności.
5. Wybór magicznej istoty (wyobrażonego pomocnika).
6. Tworzenie sieci wsparcia przy opanowywaniu umiejętności.
7. Budowanie pewności siebie.
8. Planowanie świętowania.
9. Definiowanie umiejętności.
10. Ujawnianie się na zewnątrz.
11. Ćwiczenie umiejętności.
12. Tworzenie przypomnień.
13. Świętowanie.
14. Uczenie innych.
15. Nauka nowej umiejętności.
Motywujemy dziecko do rozwijania potrzebnej mu, wybranej wspólnie umiejętności poprzez:
– wyszukanie jak największej ilości korzyści, jakie będzie miało samo dziecko oraz inne osoby w momencie zdobycia umiejętności („Co dobrego z tego wyniknie dla Ciebie i innych?, Co będzie dzięki temu możliwe?, Dlaczego to jest dla ciebie i innych ważne?”
– poszukanie zasobów dziecka (w czym jest dobre?, jakie ma talenty?, czego się już nauczyło?), zapytanie o to samego dziecka, ale też pozytywne informacje zwrotne od bliskich osób/otoczenia,
Kids’ Skills jest metodą systemową. Ważne jest tworzenie sieci wsparcia. Dzięki temu w procesie uczenia się nowej umiejętności przez dziecko zmienia się cały system.